Infraktioner

En infraktion er en revne i tandbenet og opstår typisk i forbindelse med eller nede under en fyldning. Infraktioner kan dog også opstå i en helt sund og rask tand. En infraktion opdages som regel ved, at der kommer symptomer fra tanden, f.eks. ved tygning eller kuldepåvirkning. Det er ikke altid, at en infraktion kan ses med det blotte øje eller på røntgenbilleder. Tandlægen eller tandplejeren lokaliserer oftest infraktionerne med en særlig ”fract-finder”.

Symptomer på infraktioner

Infraktioner vil ofte føles som en smerte eller ømhed, når man tygger sammen på noget hårdt eller sejt. Tanden kan også gøre ondt ved kuldepåvirkning. Der kan gå lang tid mellem symptomerne, da man oftest ubevidst begynder at ”skåne” tanden ved at lade være med at bruge den, når man tygger. Infraktioner kan også være tilstede uden, at man har symptomer.

Faren ved infraktioner

Infraktioner går ikke væk af sig selv. Hvis en infraktion ikke behandles, vil den ofte ødelægge tanden. Infraktioner kan medføre, at en rodbehandling bliver nødvendig eller, at tanden frakturerer (flækker), hvorved man kan risikere, at tanden skal trækkes ud.

Behandling af infraktioner

Opdages infraktioner i tide, vil behandlingen her på tandklinikken oftest være, at tandlægen fjerner den gamle (sølvamalgam) fyldning i tanden for derefter at lave en plastfyldning. Plastfyldningen limer tanden sammen og mindsker derved risikoen for, at tanden knækker eller skal rodbehandles. Tandlægen kan altså ikke fjerne revnen men forsøge at lime den sammen med plast.

Forebyggelse af infraktioner

Infraktioner opstår ofte i tænder med sølvamalgamfyldninger. Amalgamen kan ekspandere (udvide sig) og er derfor årsag til problemet. Derfor vil det være en fordel at få skiftet disse fyldninger, hvis der er tegn på infraktioner, eller fyldningen er slidt. God mundhygiejne vil på sigt mindske risikoen for infraktioner i tænderne, da risikoen er større, når der er fyldninger i tænderne.